Zorg voor dieren wordt steeds menselijker

Tandheelkunde voor huisdieren in Dieren

Tandheelkunde is een belangrijk onderdeel van de diergeneeskunde. Steeds meer huisdieren zijn gevoelig voor tandplak en tandsteen, wat op langere termijn problemen kan opleveren. Vier op de vijf honden of katten ouder dan 3 jaar hebben gebitsproblemen. De Kliniek voor Gezelschapsdieren helpt met de preventie en de behandeling van problemen met het gebit van uw huisdier.

GEBITSPROBLEMEN TEGENGAAN OF VERHELPEN

Gebitsproblemen worden vaak veroorzaakt door tandplak en tandsteen. Ook kunnen er tandvleesproblemen of ontstekingen ontstaan. Het dier krijgt een slechte adem en in een later stadium soms ook moeite met het eten van harde brokken, omdat het erg pijnlijk is.

Verwaarloosde gebitsproblemen kunnen uiteindelijk ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van uw dier: tanden of kiezen kunnen verloren gaan en er kunnen zelfs ontstekingen in belangrijke organen (zoals hart en nieren) ontstaan.

Het is daarom heel belangrijk dat de tanden van uw huisdier regelmatig bekeken worden. Dit is standaard inbegrepen bij de jaarlijkse controle bij de Kliniek voor Gezelschapsdieren. Indien nodig moet er gebitsverzorging toegepast worden.

GEBITSBEHANDELINGEN VOOR HUISDIEREN

In onze kliniek in Dieren beschikken wij over een moderne gebitsunit om uitgebreide gebitsbehandelingen uit te kunnen voeren bij hond, kat, konijn en knaagdier. Denk hierbij aan:

• Gebitsreinigng en verwijderen van tandsteen
  • Extracties van gebitselementen
  • Verwijderen van persisterende melktanden
  • Digitale dentale röntgenologie
  • Boren en spoelen van het gebit
  • Wortelkanaalbehandelingen
  • Polijsten van het gebit

Bij konijnen en knaagdieren:

• Haken op de kiezen vijlen
  • Snijtanden slijpen
  • Brugvorming bij met name cavia’s verhelpen
  • Snijtanden trekken

Digitale dentale röntgenologie

Digitale röntgenologie is een belangrijk onderdeel in de tandheelkunde, want met behulp van deze apparatuur kunnen we zien wat er zich onder het tandvlees afspeelt. Dentale röntgen is belangrijk voor een goed onderzoek van het gebit en dus voor de behandeling van gebitsproblemen.

Preventie van gebitsproblemen

U kunt met uw huisdier terecht op het speciale gebitsspreekuur op afspraak bij onze assistentes Melanie en Audrey.  Wanneer uw dier een gebitsreiniging of behandeling heeft ondergaan, wilt u het gebit natuurlijk zo goed mogelijk schoon houden, zodat u kunt helpen voorkomen dat het nog een keer noodzakelijk is. Daarom kunt u regelmatig terugkomen op het gebitsspreekuur met uw hond of kat voor controle en begeleiding in het verzorgen van het gebit van uw huisdier. Een afspraak op het gebitsspreekuur van de Kliniek voor Gezelschapsdieren is kosteloos.

SYMPTOMEN VAN GEBITSPROBLEMEN

Deze symptomen kunnen gebitsproblemen aanduiden:

• Slechte adem.
  • Tandsteen op tanden en kiezen.
  • Rood tandvlees.
  • Veel speekselen.
  • Bloed uit de bek, vooral na het eten.
  • Niet eten of moeilijk eten.
  • Voedsel uit de bek laten vallen.
  • Een bult net onder het oog kan een kieswortelontsteking zijn.

Mocht een gebitsbehandeling voor uw huisdier noodzakelijk zijn, dan wordt dit met u besproken. Doordat een grondige inspectie alleen mogelijk is bij een dier dat onder sedatie is, maken we hiervoor een aparte afspraak voor een dagopname. Het dier wordt dan onder narcose gebracht. Eerst wordt het gebit geïnspecteerd. Vervolgens wordt het gebit gereinigd en indien nodig verder behandeld; in het geval van elementen verwijderen of een wortelkanaalbehandeling bijvoorbeeld. Als de behandeling klaar is, wordt het hele gebit gepolijst.

Kliniek voor Gezelschapsdieren
Buitensingel 5
6951 AW Dieren

: 0313-420032

: info@kliniek-dieren.nl

KvK 09164571

IBANNL16RABO0316156523
BTWNL8178.89.292.B01

Kliniek voor Gezelschapsdieren hanteert de Algemene Voorwaarden van de KNMvD. Deze kunt u hier downloaden

Kliniek Velperbroek

Churchillplein

16883 EW Velp

: 026-3030436

Kliniek Brummen

Tuinstraat 2

C6971 BJ Brummen

: 0575-567467

De Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren, Velp en Brummen biedt optimale zorg voor uw huisdier.