Orthopedie voor huisdieren

Heeft uw huisdier moeite met bewegen na een ongeval of zonder duidelijk aantoonbare oorzaak? Orthopedisch onderzoek zal in de meeste gevallen noodzakelijk zijn om te bepalen wat er aan de hand is en hoe het beste tot behandeling kan worden overgegaan. Wij vertellen u hier graag meer over.

Wat houdt orthopedie in?

Orthopedie heeft betrekking tot het bewegingsapparaat, zoals de botten, gewrichten, pezen en banden. U ziet vaak duidelijk dat het dier kreupel is, maar de oorzaak van de klachten is niet van buitenaf zichtbaar. Uw dierenarts kan met behulp van klinisch en röntgenologisch onderzoek vaststellen of er bijvoorbeeld sprake is van een botbreuk, een gescheurde pees of een verstuikt gewricht. Aan de hand van de oorzaak wordt een behandelplan opgesteld. Dit kan bestaan uit medicatie, fysiotherapie en eventueel een orthopedische operatie.

Orthopedische operaties

De twee meest voorkomende aandoeningen waarbij vaak wordt overgegaan tot een orthopedische operatie zijn botbreuken en een gescheurde kruisband in de knie.

Botbreuken vastzetten
Botbreuken komen regelmatig voor en werden vroeger meestal behandeld met een spalk en/of gips. Omdat dieren de gewonde poot meestal niet goed stil houden, is dit echter niet efficiënt en heeft een op deze manier behandelde botbreuk meestal vrij veel nazorg nodig. Als de breuk operatief recht gezet wordt en vastgezet wordt met platen en schroeven, herstelt het dier veel sneller. Een operatie is helaas wel een duurdere behandeling.

Kruisbandoperatie
Een gescheurde kruisband in de knie is ook een veelvoorkomend probleem, vooral bij honden van een groot ras. Bij kleinere dieren wordt een gescheurde kruisband meestal veroorzaakt door een ongeluk. Het gevolg is dat de knie minder stabiel is, waardoor uw huisdier kreupel wordt. Tijdens de operatie wordt de gescheurde kruisband verwijderd en wordt er een band van kunststof strak getrokken aan de buitenkant van het kniegewricht. Een andere, specifieke kruisbandoperatiemethode is TTA Rapid.

De kruisbandoperatiemethode TTA Rapid

Bij de Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren en Rheden passen we tegenwoordig vooral de TTA Rapid-methode toe tijdens kruisbandoperaties. Hierbij wordt een implantaat geplaatst op een wigje in het bot, waardoor de knie een betere stand aanneemt en een stuk stabieler is zonder de voorste kruisband te overbelasten. Deze werkwijze heeft diverse voordelen, vooral bij grote en actieve honden. Zo is de operatiewond kleiner en valt deze minder op, arthrosevorming wordt grotendeels voorkomen, en de hond kan de poot vrij snel weer gebruiken.

Heeft u nog vragen over orthopedie voor huisdieren of wilt u meteen een afspraak maken bij de Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren of Rheden? Aarzel niet contact met ons op te nemen.