Gebitsverzorging bij huisdieren

Als mens poetsen wij in het dagelijks leven gemiddeld twee keer per dag onze tanden. Wist u dat een schoon gebit ook voor uw kat of hond van groot belang is? Een schoon gebit helpt diverse gezondheidsproblemen te voorkomen, en daarmee vervelende tripjes naar de dierenarts. Lees verder om te ontdekken hoe u voor een goede mondhygiëne bij uw hond of kat zorgt.

Het belang van een gezond gebit

Een gezond gebit is essentieel voor de algemene gezondheid van uw huisdier. Ten eerste zorgt het ervoor dat uw hond of kat goed kan kauwen, wat belangrijk is voor een goede spijsvertering. Daarnaast kunnen ophopingen van tandsteen leiden tot ontstoken tandvlees (gingivitis). U herkent dit aan een rode, gezwollen rand die snel bloedt. Wordt gingivitis niet tijdig behandeld, dan kan het zich ontwikkelen tot parodontitis, wat erg pijnlijk is en voor verlies van tanden en kiezen kan zorgen. Daarnaast kunnen de bacteriën vanuit de mondholte in andere delen van het lichaam van uw huisdier terechtkomen. Zo kan ontstoken tandvlees leiden tot ontstekingen aan bijvoorbeeld de hartkleppen, de lever en de nieren van uw hond of kat. U begrijpt dat dit ernstige gevolgen kan hebben! Vermoedt u dat uw huisdier last heeft van gingivitis, dan is het belangrijk dat u dit snel laat nakijken bij een goede dierenartsenpraktijk, zoals de Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren en Rheden, Gelderland.

Hoe ontstaan gebitsproblemen bij honden en katten?

Tandplak ligt aan de basis van de meeste gebitsproblemen. Dit bestaat uit speeksel, voedingsresten en bacteriën. Wordt tandplak niet tijdig verwijderd, dan kan het verharden tot tandsteen. Dit kunt u niet zelf verwijderen; hiervoor zult u dus even naar de dierenarts moeten. Verder zijn er verschillende factoren die mede bepalen of en wanneer uw huisdier gebitsproblemen zal ontwikkelen, zoals:

• Vorm van de schedel (bepaald door het ras van uw hond of kat)
• Voeding en gebruik van het gebit
• Leeftijd van uw huisdier
• Preventieve gebitsverzorging

Gebitsproblemen voorkomen

Hoe zorgt u voor goede mondhygiëne bij uw huisdier? Het antwoord ligt eigenlijk voor de hand: dagelijks tandenpoetsen! Door hiermee al vroeg te beginnen, went uw pup of kitten er snel aan en wordt het een simpel klusje. Bij oudere dieren (vooral katten) kost het vaak wat meer tijd en geduld tot ze zonder tegenstribbelen hun gebit door u laten poetsen. Gebruik tandpasta die speciaal ontwikkeld is voor honden of katten en houd de sfeer rond het tandenpoetsen positief.
Naast het poetsen van het gebit kunt u diverse voedingsproducten, kauwstaven en middelen die de groei van schadelijke bacteriën in de mondholte remmen aanschaffen.

Wilt u advies over hoe u het beste het gebit van uw huisdier kunt poetsen en welke andere producten geschikt zijn voor uw hond of kat? Kom dan vooral even langs bij de Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren en Rheden, Gelderland.