Gebitsproblemen bij huisdieren

Gebitsproblemen zijn een veel voorkomende aandoening bij onze huisdieren. Bij maar liefst 8 op de 10 honden en katten van 3 jaar en ouder komen gebitsproblemen voor. Goede gebitsverzorging is ontzettend belangrijk voor de algehele gezondheid van uw huisdier. Naarmate tandplak wordt omgezet in tandsteen en tandvlees ongemerkt ontstoken raakt, vinden bacteriën hun weg verder naar binnen waar ze verdere infecties veroorzaken. Dit kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen: tanden of kiezen kunnen verloren gaan en er kunnen zelfs ontstekingen in belangrijke organen zoals hart en nieren ontstaan.

Gelukkig kunt u gebitsproblemen goed voorkomen door goede verzorging van het gebit van uw huisdier. Hier leest u meer over de symptomen en de preventie van gebitsproblemen bij huisdieren.

Symptomen van gebitsproblemen

De volgende symptomen zijn goede aanwijzingen dat uw huisdier last heeft van het gebit:
• Slechte adem
• Tandsteen
• Rood tandvlees
• Moeilijk eten
Herkent u een of meer van deze tekenen, dan raden wij aan om langs te komen bij Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren, Velp en Brummen voor een gebitsbehandeling.

Preventie van gebitsproblemen bij dieren
Omdat veel tandheelkundige ingrepen onder narcose moeten gebeuren, kan de behandeling van gebitsproblemen bij uw huisdier erg ingrijpend zijn. Preventie van gebitsproblemen is daarom van groot belang. Net als bij mensen is gebitsverzorging belangrijk om problemen te helpen voorkomen. Voor huisdieren zijn verschillende producten verkrijgbaar om het gebit te verzorgen, zoals speciale voeding en supplementen.

Het allerbeste werkt tandenpoetsen. Dit doet u zo’n 3-4 keer per week. Leer uw dier van jongs af aan dat u aan de bek zit en de tanden poetst, zodat dit zo min mogelijk stress veroorzaakt en dit voor zowel u als uw huisdier een plezierige interactie is. Er zijn speciale tandenborstels en tandpasta's voor verschilende soorten huisdieren bij ons verkrijgbaar.
Bekijk hier ook de instructievideo’s voor het aanleren tandenpoetsen bij:
Uw hond
Uw kat

Meer informatie over gebitsverzorging en gebitsbehandelingen vindt u op https://www.kliniekdieren.nl/diergeneeskunde/tandheelkunde.
Heeft u nog steeds vragen over gebitsproblemen bij huisdieren en tandheelkunde voor dieren? Aarzel dan niet contact op te nemen met Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren, Velp en Brummen.