Diergeneeskunde: van dermatologie tot tandheelkunde

Heeft uw kat een rode, schilferige huid? Of heeft uw hond moeite met eten en een slechte adem? Bij de Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren, Velp en Brummen kunt u zes dagen per week terecht voor diverse behandelingen, inclusief preventieve zorg en onderzoeken met moderne apparatuur. Hieronder vallen ook dermatologie (bij huidproblemen) en tandheelkunde. Tenslotte begeleidt onze dierenkliniek u graag bij het fokken van uw honden, katten of konijnen. Hier leest u meer over deze aspecten van de diergeneeskunde.

Dermatologie

Huidproblemen komen vrij veel voor bij dieren, en hebben veelal dezelfde symptomen: rode huid, bultjes, kale plekken, huidschilfers en/of jeuk. Omdat de oorzaak van huidklachten bij uw huisdier veroorzaakt kunnen worden door diverse aandoeningen, van een allergie of huidparasieten tot een ontsteking en zelfs huidkanker, is goede diagnostiek essentieel.
Bij onze dierenkliniek worden problemen met de huid, nagels, vacht en oren van uw huisdier nauwkeurig onderzocht en behandeld. Zo voeren we diverse vormen van dermatologisch onderzoek uit: microscopisch onderzoek van bijvoorbeeld huidafkrabsels en haarpluksels, onderzoek van ontstekingscellen (cytologisch onderzoek), bloedonderzoek, en onderzoek van huidbiopten. Op deze manier kunnen wij de juiste behandeling voor uw dier vaststellen.

Tandheelkunde

Een gezond gebit en gezond tandvlees zijn erg belangrijk voor de algemene gezondheid van uw huisdier. Toch heeft zo'n 80% van de honden en katten die ouder zijn dan drie jaar al last van gebitsproblemen. Een slecht gebit kan uiteindelijk zelfs ontstekingen in het hart of de nieren veroorzaken. Wij raden daarom aan om het gebit van uw dier goed schoon te houden en regelmatig te laten controleren bij onze dierenkliniek.
Laat uw hond of kat al symptomen van gebitsproblemen zien, zoals een slechte adem, een bloedende mond, en/of moeite met eten? Dan kunt u natuurlijk ook bij ons terecht voor de juiste behandeling. Met behulp van digitale röntgenologie kunnen wij het hele gebit goed onderzoeken. Indien nodig reinigen en behandelen wij het gebit vervolgens onder narcose.

Fokkerijbegeleiding

Wilt u graag een nestje fokken met uw hond, kat of konijn? Wij begeleiden u graag met advies en klinisch onderzoek van dekking tot geboorte. Zo kunt u met een progesteronbepaling bepalen wanneer uw teef het best gedekt kan worden. Met een echo kunnen wij vervolgens de dracht bevestigen en zien hoe groot het nestje minimaal zal worden. Indien nodig begeleiden wij ook bij de geboorte van de pups of kittens. Gaat er iets niet goed? Dan kunnen wij ook een keizersnede uitvoeren. Dit doen wij regelmatig met succes bij diverse soorten huisdieren.
Wilt u meer weten over dermatologie, tandheelkunde, fokkerijbegeleiding of andere aspecten van diergeneeskunde in Dieren, Velp en Brummen? Neem contact op met de Kliniek voor Gezelschapsdieren.