DIAGNOSTIEK MET DE MODERNSTE APPARATUUR

Diagnostiek bij huisdieren

Als uw huisdier ziek is, wilt u natuurlijk het liefst zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is. Zo weet u waar u aan toe bent, en kan er meteen met de juiste behandeling worden gestart. Om snel de juiste diagnose te kunnen stellen maakt de Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren en Rheden gebruik van moderne apparatuur. Op locatie in Dieren kunnen wij diverse soorten onderzoek direct uitvoeren. Hier leest u meer over diagnostiek en de verschillende soorten onderzoek.

Diagnostisch onderzoek

Er zijn verschillende manieren waarop de dierenarts kan bepalen wat er met uw huisdier aan de hand is. Aan de hand van de symptomen en een lichamelijk onderzoek wordt er een keuze gemaakt voor een of meerdere van de volgende soorten diagnostisch onderzoek:

• Laboratoriumonderzoek. In ons laboratorium voeren wij verschillende soorten bloed-, microscopisch en bacteriologisch onderzoek uit. Doordat wij de beschikking hebben over ons eigen laboratorium op locatie, heeft u snel de resultaten.
  • Echografie. Bij echografie wordt uw huisdier met behulp van geluidsgolven inwendig onderzocht. Deze vorm van onderzoek wordt onder andere gebruikt bij (vermoedelijke) maag- en/of darmproblemen, hartklachten, nier- of blaasstenen en baarmoederontsteking. Een echo is geheel pijnloos.
  • Röntgenologie. Röntgenologie wordt vooral gebruikt om de beenderen van uw huisdier in beeld te brengen, maar wordt ook gebruikt bij bepaalde long-, maag- en darmafwijkingen. Röntgenstraling is schadelijk, maar doordat wij gebruikmaken van een digitaal röntgensysteem hoeven er minder foto's gemaakt te worden en wordt uw huisdier blootgesteld aan een kleinere hoeveelheid straling. De kliniek voor Gezelschapsdieren is bovendien speciaal bevoegd om officiële heupdysplasie- en elleboogdysplasiefoto's te maken.
  • Endoscopie. Bij endoscopie wordt uw huisdier inwendig onderzocht met een kleine camera die aan een flexibele buis bevestigd is. Daarnaast kan endoscopie ook gebruikt worden om bepaalde chirurgische ingrepen uit te voeren. In de diagnostiek wordt endoscopie gebruikt om de oren, luchtwegen, maag en darmen, buikholte, borstkas, urine-afvoerwegen en het voortplantingsstelsel te onderzoeken. Met behulp van endoscopie kan ook een biopsie worden uitgevoerd. De biopt kan daarna vervolgens in ons laboratorium onderzocht worden.
Is uw huisdier ziek of kreupel, of is er iets anders waar u graag een huisarts in Dieren of Rheden even naar laat kijken? Maak direct een afspraak bij de Kliniek voor Gezelschapsdieren.