Dermatologie voor huisdieren

Net als wij kunnen onze huisdieren flink last hebben van huidklachten zoals jeuk en uitslag. Vaak is de onderliggende oorzaak relatief onschuldig en makkelijk te behandelen, maar huidproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door kanker. Omdat veel huidaandoeningen bij dieren vergelijkbare symptomen hebben, zoals roodheid, huidschilfers en veel bijten, schuren of krabben, is het moeilijk voor u om zelf de oorzaak vast te stellen. Wij raden daarom aan om even bij uw dierenartsenpraktijk langs te gaan, zodat een dermatoloog uw hond of kat kan onderzoeken.

Wat doet een dermatoloog voor dieren?

De dermatoloog zal aan de hand van de symptomen van uw huisdier en een eventueel aanvullend onderzoek vaststellen wat de oorzaak van de huidklachten is en hoe deze het beste behandeld kunnen worden. Daarbij wordt bijvoorbeeld gelet op het uiterlijk en de locatie van de aandoening. De dermatoloog van de Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren en Rheden heeft al dertig jaar ervaring, dus uw kat of hond is bij hem in goede handen.

Mogelijke oorzaken van huidklachten

De meeste huidklachten bij huisdieren hebben een van de volgende oorzaken:

Parasieten
Als huisdiereigenaar bent u ongetwijfeld bekend met vlooien. Ook als u ze niet terug kunt vinden in de vacht van uw hond of kat, kunt u vaak de uitwerpselen tussen de haren zien. Ook andere parasieten, zoals luizen en verschillende soorten mijten, kunnen huidklachten veroorzaken. Parasieten kunnen opgespoord worden met microscopisch onderzoek.

Bacteriën of schimmels
Een bacterie- of schimmelinfectie ontstaat vaak als de huid al beschadigd is door krabben of bijten. Bacteriën of schimmels die zich gewoonlijk al op de huid van uw huisdier bevinden of die uit de omgeving komen, kunnen groeien in de beschadigde huid en daar voor verdere huidklachten zorgen.

Allergie
Ook dieren kunnen last hebben van een allergie met bekende symptomen als huiduitslag en jeuk. Als uw hond of kat zich daarna gaat krabben en bijten, kan de beschadigde huid ook nog ontstoken raken. Er zijn verschillende soorten allergieën: atopie (waarbij allergenen ingeademd worden), voedselallergie en contactallergie. Een allergie kan alleen vastgesteld worden na nader onderzoek.

Dermatologisch onderzoek

De dermatoloog voor dieren kan diverse soorten onderzoek uitvoeren om de oorzaak van de huidklachten van uw huisdier te achterhalen. Deze zijn als volgt:

Microscopisch onderzoek. Huidafkrabsels, plukjes haar of plakbandmonsters worden onder een microscoop gecontroleerd op parasieten.
Cytologisch onderzoek. Dit is een specifieke vorm van microscopisch onderzoek, waarbij in ontstekingscellen wordt gezocht naar bacteriën en gisten.
Bloedonderzoek. Het bloed van uw huisdier wordt vooral onderzocht om eventuele allergenen te identificeren.
Weefselonderzoek. Eventueel zal een patholoog huidbiopten nader onderzoeken.

Aan de hand van de vindingen zal een behandelingsplan worden opgesteld.

Heeft u vragen over dermatologie voor huisdieren? Neem dan gerust contact op met de Kliniek voor Gezelschapsdieren in Dieren en Rheden.